
Tor uliczny, leżący u wybrzeży Morza Środziemnego, na terenie księstwa Monako. Jego oficjalna nazwa to Circuit de Monaco. Organizuje najbardziej prestiżowe Grand Prix w kalendarzu Formuły 1, nazywane perłą w koronie królowej sportów motorowych. Grand Prix Monako to zawody, o wygraniu których marzy każdy kierowca. Tutaj bardziej niż gdziekolwiek indziej liczą się umiejętności, czasami może nawet bardziej niż konkurencyjność bolidu. Aby zwyciężyć w Monte Carlo, potrzeba niezwykłej precyzji za kierownicą, a także odwagi do mijania niewybaczających błędów barier otaczających trasę na centymetry, niekiedy milimetry.
Pętla Circuit de Monaco obecnie liczy 3,337 kilometra i zawiera 19 zakrętów, przeważnie wolnych. Taka charakterystyka wymaga niecodziennego ustawienia bolidu. Na krętych, nierównych oraz ciasnych ulicach Monte Carlo liczy się przede wszystkim przyczepność mechaniczna i jak największy docisk aerodynamiczny, który skraca hamowanie, zapewnia stabilność w jego trakcie i trakcję przy opuszczaniu łuków. Wyzwaniem jest utrzymanie odpowiednio wysokiej temperatury hamulców, a także chłodzenie silnika. Katusze przechodzi skrzynia biegów.
Monako ma najwolniejszy zakręt Formuły 1 - pokonywany przy niespełna 50km/h nawrót Loews, ale i jeden bardzo szybki - przejeżdżany na pełnej prędkości (mniej więcej 260 km/h) łuk w tunelu, w którym rozbijały się tak słynne nazwiska, jak Ayrton Senna, czy Michael Schumacher.
Na Circuit de Monaco wyprzedzanie jest bardzo trudne, dlatego o wynikach wyścigu w dużej mierze decydują pozycje startowe. Jeżeli już dochodzi do walki koło w koło, to najczęściej na zakręcie nr 1 (Sainte Devote) oraz na dohamowaniu do szykany po tunelu, który opuszcza się z prędkością około 290km/h. To najszybszy punkt na całej trasie. Ściganie się w Monako trzykrotny mistrz świata Nelson Piquet porównał do próby jeżdżenia rowerem w kółko po pokoju.
Pierwsze zawody ulicami Monte Carlo przeprowadzono w 1929 roku. Formuła 1 zawitała do Monako już podczas swojego pierwszego sezonu istnienia (w roku 1950), a od roku 1955 Grand Prix jest organizowane nieprzerwanie. Wyścig za każdym razem przyciąga sławne osoby z różnych środowisk. Jego otoczkę przepełnia blichtr.
Przygotowanie toru zajmuje około sześciu tygodni, rozmontowanie go trzy. Przez lata układ pętli nie uległ żadnym poważnym zmianom - na sezon 2003 zmodyfikowano tylko nieco łuk Rascasse. Rok później wzniesiono nowe boksy oraz rozbudowano trybuny.
Chociaż tor jest bardzo niebezpieczny i srogo karci najmniejszy błąd kierowcy, podczas wyścigów F1 doszło na nim tylko do jednego śmiertelnego wypadku - w 1967 roku zginął Lorenzo Bandini.
GP Monako długo jako jedyne w Formule Jeden nie miało podium, a jego triumfatorzy świętowali na schodach. Zwyczaj ten został porzucony w 2017 roku.
Wyścig można oglądać na własne oczy bez kupowania biletu.
Najwięcej zwycięstw w GP Monako - aż sześć - wywalczył nieodżałowany Ayrton Senna. Pięciokrotnie zawody wygrywali Michael Schumacher i Graham Hill. W latach 2008 oraz 2010 na podium stawał tutaj Robert Kubica, który również uchodzi za wielkiego eksperta od ulic księstwa. Podczas sezonu 2010 bolidem środka stawki Polak stoczył zacięty pojedynek o pole position z Markiem Webberem - innym asem Monte Carlo.
Monako ma najwolniejszy zakręt Formuły 1 - pokonywany przy niespełna 50km/h nawrót Loews, ale i jeden bardzo szybki - przejeżdżany na pełnej prędkości (mniej więcej 260 km/h) łuk w tunelu, w którym rozbijały się tak słynne nazwiska, jak Ayrton Senna, czy Michael Schumacher.
Na Circuit de Monaco wyprzedzanie jest bardzo trudne, dlatego o wynikach wyścigu w dużej mierze decydują pozycje startowe. Jeżeli już dochodzi do walki koło w koło, to najczęściej na zakręcie nr 1 (Sainte Devote) oraz na dohamowaniu do szykany po tunelu, który opuszcza się z prędkością około 290km/h. To najszybszy punkt na całej trasie. Ściganie się w Monako trzykrotny mistrz świata Nelson Piquet porównał do próby jeżdżenia rowerem w kółko po pokoju.
Przygotowanie toru zajmuje około sześciu tygodni, rozmontowanie go trzy. Przez lata układ pętli nie uległ żadnym poważnym zmianom - na sezon 2003 zmodyfikowano tylko nieco łuk Rascasse. Rok później wzniesiono nowe boksy oraz rozbudowano trybuny.
Chociaż tor jest bardzo niebezpieczny i srogo karci najmniejszy błąd kierowcy, podczas wyścigów F1 doszło na nim tylko do jednego śmiertelnego wypadku - w 1967 roku zginął Lorenzo Bandini.
GP Monako długo jako jedyne w Formule Jeden nie miało podium, a jego triumfatorzy świętowali na schodach. Zwyczaj ten został porzucony w 2017 roku.
Wyścig można oglądać na własne oczy bez kupowania biletu.
Najwięcej zwycięstw w GP Monako - aż sześć - wywalczył nieodżałowany Ayrton Senna. Pięciokrotnie zawody wygrywali Michael Schumacher i Graham Hill. W latach 2008 oraz 2010 na podium stawał tutaj Robert Kubica, który również uchodzi za wielkiego eksperta od ulic księstwa. Podczas sezonu 2010 bolidem środka stawki Polak stoczył zacięty pojedynek o pole position z Markiem Webberem - innym asem Monte Carlo.
Monte Carlo - Monako | ||||
---|---|---|---|---|
Rok budowy | 1929 (rok pierwszego wyścigu) | |||
Lokalizacja | Monte Carlo/La Condamine, Monako | |||
Powierzchnia toru | 205 ha (powierzchnia całego Monako) | |||
Długość toru | 3,337 km | |||
Zakręty | 19 | |||
Okrążenia w wyścigu | 78 | |||
Kierunek jazdy | zgodnie z ruchem wskazówek zegara | |||
Pojemność trybun | 37 000 widzów | |||
Różnica wysokości | 41,8 metra | |||
Projektant | brak informacji | |||
Koszt budowy | brak informacji | |||
Rekord okrążenia | 1:10,166 (Lewis Hamilton, Mercedes, sezon 2019) | |||
Prędkość maksymalna | około 290 km/h | |||
Liczba wyścigów F1 | 65 | |||
Data pierwszego GP | 21-05-1950 | |||
Data ostatniego GP | 27-05-2018 |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Monte Carlo - Monako
Podobne: Monte Carlo - Monako



Podobne galerie: Monte Carlo - Monako
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć

