Formuła 1  »  Kierowcy F1  »  Jacques Villeneuve
Jacques Villeneuve

Jacques Villeneuve

2007-01-20 - W. Nogalski     Tagi: Villeneuve
Jacques Joseph Charles Villeneuve urodził się 9 kwietnia 1971, jest zdobywcą tytułów mistrzowskich w Formule 1 i serii Champcars.

Urodził się w St-Jean-sur-Richelieu w prowincji Quebec. Jest synem Gillesa Villeneuvea, kierowcy Formuły 1, który zginął podczas kwalifikacji do Grand Prix Belgii w 1982 kiedy Jacques miał tylko 11 lat. Jego wujek, który także nazywał się Jacques Villeneuve był kierowcą w amerykańskich i kanadyjskich wyścigach, był także zwycięzcą jednego wyścigu IndyCar.

Idąc w ślady innych członków rodziny, młody Jacques rozpoczął od 1989 rywalizację we Włoskiej Formule 3; jeździł w niej do 1991. Od 1992 przeszedł do Japońskiej Formuły 3, wygrał trzy wyścigi i zajął drugą pozycję w klasyfikacji. W 1993 przeniósł się do serii North American Toyota Atlantic i wygrał w niej pięć wyścigów. W 1994 dołączył do serii ChampCars i został debiutantem roku. W 1995 wygrał wyścig Indianapolis 500.

Przygodę z Formułą 1 rozpoczął w sezonie 1996 w stajni Williams. W swoim debiutanckim wyścigu zdobył pole position (co wcześniej udało się jedynie Mario Andrettiemu i Carlosowi Reutmannowi) i miejsce na podium (wyciek paliwa na pięć okrążeń przed metą przeszkodził mu w zostaniu drugim, po Giancarlo Baghettim kierowcą, który wygrał w swoim debiucie). Wygrał cztery wyścigi, 11 razy stawał na podium, ukończył sezon na drugiej pozycji z 78 punktami. Te rekordy debiutanta są dalej niepobite. Ostatecznie uplasował się na drugiej pozycji za swoim partnerem z zespołu, Damonem Hillem i pomógł Williamsowi w zdobyciu tytułu Mistrza Świata Konstruktorów. Po odejściu Hilla do zespołu Arrows, Villeneuve stał się numerem jeden w stajni. W tym sezonie wygrał siedem wyścigów i zdobył tytuł Mistrza Świata Kierowców. Wywalczył 10 pole position, 8 razy stawał na podium i 81 punktów. Tytuł zapewnił sobie dopiero w ostatnim wyścigu, pokonując Michaela Schumachera ze stajni Ferrari. W sezonie 1998 nie zdołał wygrać nawet pojedynczego wyścigu, głównie za sprawą słabych silników Mecachrome.
Od sezonu 1999 dołączył do nowej stajni British American Racing (BAR), której współzałożycielem był osobisty menadżer Jacquesa Craig Pollock. Oczekiwania były duże, ale zespół nie zdobył nawet pojedynczego punktu przez cały sezon. Przez pięć lat pracy dla stajni nie zajął lepszej niż siódma pozycji w klasyfikacji generalnej. Głównym powodem niepowodzeń były notoryczne awarie bolidów. W 2003 media skrytykowały Villeneuvea po tym jak jego młodszy partner z zespołu, Jenson Button regularnie okazywał się lepszy od niego. Z powodu jego słabych wyników i zdobycia tylko 6 punktów skrytykowano także jego wynagrodzenie, które wynosiło 19 milionów dolarów za rok. W ostatnim wyścigu został zastąpiony przez Takumę Sato, który jeździł za Kanadyjczyka także w całym następnym sezonie. BAR w sezonie 2004 wspiął się z piątej na drugą pozycję w klasyfikacji generalnej. Od 1996 do 2003 Villeneuve uczestniczył w 131 Grand Prix, wygrał 11 razy i zdobył 13 pole position.

Villeneuve powrócił do Formuły 1 w sezonie 2004 na ostatnie trzy wyścigi sezonu, za sprawą francuskiej stajni Renault. Miał za zadanie pomóc w zdobyciu tytułu wicemistrzowskiego (Renault walczyło o drugą pozycję ze stajnią BAR). Nie zdołał jednak zdobyć ani jednego punktu. Ostatecznie Renault uplasował się na trzeciej pozycji.

Od sezonu 2005 był kierowcą stajni Sauber. W klasyfikacji końcowej sezonu 2005 Villeneuve zajął 14. miejsce, zdobywając 9 punktów.

Umowa z BMW Sauber została rozwiązana 7 sierpnia 2006. Według wielu ekspertów Villeneuve nie jest już zdolny do zwyciężania czy nawet do zdobywania punktów. Niektórzy posuwają się nawet do stwierdzenia, że zdobycie tytułu mistrzowskiego nie było niczym nadzwyczajnym, ponieważ dysponował on najlepszym samochodem w stawce.

Przed sezonem 2010 istniało prawdopodobieństwo, iż Jacques Villeneuve wróci w barwach Stefan GP, do ścigania się w F1, ale FIA odmówiło przyznania miejsca serbskiej ekipie, równocześnie przekreślając marzenia Villeneuve'a i powrocie do F1.
Bio - Jacques Villeneuve
Data i miejsce urodzenia09.04.1971, Québec, Kanada
Wzrost168 cm
Waga67 kg
Statystyki - Jacques Villeneuve
Zwycięstwa11
Punkty235
Wyścigi164
Pierwsze pola startowe
13
Podia23
Debiut
GP Australii 1996
Wyniki sezonu 2006 - Jacques Villeneuve
Bahrajn-
Malezja7
Australia6
San Marino12
Europa8
Hiszpania12
Monaco14
Wielka Brytania8
Kanada-
USA-
Francja11
Niemcy-
Węgry-
Suma punktów w 20067, 15. miejsce

Kalendarium - Jacques Villeneuve
1987-1989Formuła 3, Włochy
1992Formuła 3, Japonia
1993Formuła Atlantic, 3 miejsce
1994IndyCar, Debiutant sezonu
1995IndyCar, 93 punkty, 1 miejsce
1996Formuła 1, Williams, 78 punktów, 2 miejsce
1997Formuła 1, Williams, 81 punktów, 1 miejsce
1998Formuła 1, Williams, 21 punktów, 5 miejsce
1999Formuła 1, BAR, 0 punktów
2000Formuła 1, BAR, 17 punktów, 7 miejsce
2001Formuła 1, BAR, 12 punktów, 7 miejsce
2002Formuła 1, BAR, 4 punkty, 12 miejsce
2003Formuła 1, BAR, 6 punktów, 16 miejsce
2004Formuła 1, Renault, 0 punktów (3 wyścigi)
2005Formuła 1, Sauber, 9 punktów, 14 miejsce
2006Formuła 1, BMW-Sauber, 7 punktów, 15 miejsce (12 wyścigów)

Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
Microlino - prototyp elektrycznego malucha


Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Jacques Villeneuve

Jacques Villeneuve
bajbus 2014-09-04 19:54
nie wiem czy to tylko u mnie całe zdjęcie się nie otwiera czy może robił je jakiś załogant, który uchwycił wszystko co według niego najlepsze - cycki tej laski hehe :-)