Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Grand Prix Hiszpanii z perspektywy opon
Pirelli

Grand Prix Hiszpanii z perspektywy opon

2011-05-20 - P. Pokwicki     Tagi: Barcelona, Wyniki, Pirelli, Catalunya
Nowością na Grand Prix Hiszpanii jest najnowsza ewolucja opony Pirelli PZero 'srebrnej', najtwardszej mieszanki w gamie Pirelli.

Nowa opona PZero 'srebrna' ma taką samą strukturę bazową i konstrukcję jak jej poprzedniczka, ale wykorzystuje nową mieszankę, która pozwala na zmniejszenie degradacji i zwiększenie zasięgu o 10-25 proc. w zależności od różnych czynników, jak nawierzchnia toru, warunki atmosferyczne, ustawienia auta i styl jazdy kierowcy. Ogumienie PZero 'srebrne' zaprojektowano z myślą o zwiększeniu różnicy w porównaniu z oponą PZero 'żółtą' (miękką), która także będzie wykorzystywana podczas weekendu w Barcelonie. Taka kombinacja daje zespołom większe pole do popisu przy opracowywaniu bardziej kreatywnych strategii wyścigowych. TOR:

Najważniejszym fragmentem liczącego 4,655 kilometra długości toru w Montmelo jest Zakręt 3: długi prawy łuk, znany z dużego obciążania przedniej i tylnej lewej opony. Połączona moc układu KERS i 830-konnego silnika powoduje, że ogumienie musi stawić czoła ogromnemu wyzwaniu przy pokonywaniu zakrętu z przeciążeniem rzędu 3,9G.
W środkowej części toru kierowcy przekraczają prędkość 280 km/h na szóstym biegu, po czym następuje mocne hamowanie przed kolejnym znanym zakrętem: Campsa.

Kierowcy w tym zakręcie najeżdżają na tarkę, wywołując obciążenie pionowe opony rzędu 800 kilogramów. Wyjście z zakrętu po tarce wywołuje duże wibracje, które są absorbowane przez osnowę opony. Pozwala ona w pewnym stopniu zamortyzować siły, które działają na samochód Formuły 1. To podkreśla kluczową rolę ogumienia, pracującego jako część zawieszenia każdego auta.Podczas hamowania przed La Caixa opona PZero jest poddawana wzdłużnemu opóźnieniu w wysokości 4,85G. Poprzeczna siła wynosząca 1,8G wypycha samochód na zewnątrz zakrętu, a przednia prawa opona jest obciążana aż do ostatnich metrów zakrętu.

Dla kontrastu, ostatnia szykana jest najwolniejszym fragmentem toru. Przy bardzo niskim docisku ogumienie jest jedynym źródłem przyczepności mechanicznej. Aby uzyskać jak najlepszy poziom trakcji, opona musi przenieść pełną moc silnika podczas przyspieszania do 300 km/h na siódmym biegu na prostej startowej: najszybszym fragmencie toru.OPONY W SAMOCHODACH FORMUŁY 1 I AUTACH DROGOWYCH

W tym roku powstanie 50 000 opon dla samochodów Formuły 1, ale to zaledwie niewielki ułamek spośród milion sztuk opon, wytwarzanych co roku przez Pirelli. Jednym z najnowszych produktów na przeciwnym krańcu skali w porównaniu do ogumienia PZero dla Formuły 1 jest opona Pirelli P1, która została zaprojektowana z myślą o małych i średnich samochodach, z naciskiem na ekologiczną technologię.Trwałość opony P1 wynosi pomiędzy 50 000 a 60 000 kilometrów, czyli około 600 razy więcej niż ogumienie w Formule 1. Zapewnia o 30 proc. mniejszy hałas w porównaniu z poprzedniczką oraz poprawę w wysokości 25 proc., jeśli chodzi o opory toczenia. Tak jak każda inna opona firmy Pirelli, także PZero „srebrna” jest wytwarzana z myślą o spełnieniu określonego zadania.Pirelli jest uznanym światowym liderem w segmencie opon dla najszybszych samochodów drogowych (Ultra High Performance), co jest podkreślane przez zaangażowanie firmy w Formułę 1. Nazwa PZero, wykorzystywana w Formule 1, pochodzi od określenia produktów Pirelli przeznaczonych dla najszybszych aut drogowych. PZero Corsa System to właściwie opona wyczynowa do samochodów sportowych, a PZero to najnowsze i najbardziej prestiżowe ogumienie Pirelli do aut o dużej mocy.P-Zero Rosso zapewnia optymalny balans pomiędzy komfortem i osiągami, a PZero Nero jest przystosowana do szerokiej rangi tuningowanych i wyczynowych samochodów.

DYREKTOR PIRELLI MOTORSPORT MÓWI:

Paul Hembery: "Nasza nowa opona PZero 'srebrna' jest ewolucją istniejącej opony, która powinna wytrzymać mniej więcej pięć okrążeń więcej w porównaniu z jej poprzednim wcieleniem. To zwiększy różnicę pomiędzy nową twardą mieszanką a miękką. Będzie to ostateczna wersja twardej opony na ten sezon, o ile w wyścigu zobaczymy potwierdzenie tego, czego po niej oczekujemy. Te opony mają za sobą intensywne testy i mogę być pewny, że dodadzą nowego, ekscytującego wymiaru do wyścigowej rywalizacji w ten weekend - zwłaszcza jeśli chodzi o potencjalne decyzje strategiczne".



źródło: Informacja prasowa Pirelli

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Grand Prix Hiszpanii z perspektywy opon