Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Grand Prix Hiszpanii 2012 - zapowiedź
Grand Prix Hiszpanii 2012 - zapowiedź

Grand Prix Hiszpanii 2012 - zapowiedź

2012-05-10 - G. Filiks     Tagi: Barcelona, Formuła 1, Catalunya, Zapowiedź, Hiszpania
Po serii zamorskich wyścigów Formuła 1 wróciła do swojego matecznika, czyli Europy. Pierwszym starciem na Starym Kontynencie będzie zgodnie z tradycją GP Hiszpanii, którego tor Catalunya jest kierowcom znany jak żaden inny. Mimo tego próżno szukać zawodnika skłonnego podjąć się typowania wyników najbliższej rywalizacji. My spróbowaliśmy za to wskazać najciekawiej zapowiadające się wątki piątego tegorocznego spektaklu królowej sportów motorowych.
Grand Prix Hiszpanii 2012 - zapowiedźGrand Prix Hiszpanii 2012 - zapowiedź
Pięciu?

Trudno przypomnieć sobie sezon, który zgromadziłby pięciu różnych zwycięzców na przestrzeni pięciu pierwszych wyścigów. Tegoroczne mistrzostwa są tego bardzo blisko - wystarczy, aby GP Hiszpanii nie wygrał ktoś z grona Jenson Button, Fernando Alonso, Nico Rosberg i Sebastian Vettel. Zasilić szeregi czwórki do brydża bez wątpienia może co najmniej 3 kierowców - Lewis Hamilton, Mark Webber oraz Kimi Raikkonen. Każdy z nich ma szybki bolid i wielki głód wygranej.
Sonda: Kto wygra GP Hiszpanii?

Wystawa nowych części
Na GP Hiszpanii każdy z dwunastu teamów przygotował poprawki do swoich bolidów. Najciekawiej zapowiada się metamorfoza wozu Ferrari, który ma otrzymać nowy wydech, dyfuzor, sekcje boczne, skrzydła, nos i tak dalej i tak dalej... Sporo uwagi zostanie też poświęcone zapewne McLarenowi. Brytyjczycy zamierzają się ścigać ze sprawdzanym na zeszłotygodniowych testach w Mugello lekko pofalowanym nosem. Porzucenie rzadkiej w tym roku koncepcji płynnego schodzenia dzioba w doł jest podyktowane troską o jakość strug powietrza kierowanych na tylną sekcję pojazdu.
Grand Prix Hiszpanii 2012 - zapowiedźGrand Prix Hiszpanii 2012 - zapowiedź
Z ekip środka stawki prawdopodobnie najwięcej ulepszeń przygotował Sauber, który będzie miał nowe przednie skrzydło, obudowę silnika, wydech i dyfuzor. Na tyłach Formuły 1 ciekawy pakiet złożył Caterham, sprawdzając podczas ostatnich testów m. in. nowy wydech, czy tylne skrzydło. Nowe części wyprodukowało nawet HRT. Na domowe Grand Prix hiszpański team zapowiada przywiezienie drobnych poprawek, których zadaniem jest przede wszystkim zwiększenie niezawodności samochodu poprzez wyeliminowanie problemów z jego chłodzeniem.
Czerwona rewolucja
Wspomniana przebudowa bolidu Ferrari ma poważnie zatrząść układem stawki i wprowadzić czerwone kombinezony na podium. Szef zespołu Stefano Domenicali wyznał, że spodziewa się „znacznej ewolucji, która przybliży nas do tego miejsca, w którym chcielibyśmy być". Prezydent włoskiej marki Luca di Montezemolo powiedział z kolei swoim pracownikom, iż po prostu chce wreszcie zobaczyć konkurencyjny bolid i zapomnieć o tym, że w pierwszych wyścigach sezonu model F2012 odstawał od najlepszych o około 0.8 sekundy na okrążeniu. „Poprosiłem moich inżynierów o nadwyczajną odpowiedź. Musimy wykonać milowy krok. Wystawić samochód szybszy i mniej trudny w prowadzeniu". - wyjaśnił. Odrodzenie formy Ferrari ma nastąpić w miejscu wyjątkowym dla lidera teamu Fernando Alonso. Wszak GP Hiszpanii są jego domowymi zawodami, w których zawsze się wyróżniał. Jeśli przygotowany pakiet poprawek okaże się kolejną klapą, media spekulują, że Scuderia może nawet... zacząć skupiać się na przyszłorocznym wozie.
Grand Prix Hiszpanii 2012 - zapowiedźGrand Prix Hiszpanii 2012 - zapowiedź

Opony języczkiem uwagi

W Hiszpanii produkt Pirelli ma odgrywać jeszcze większą rolę, niż podczas poprzednich tegorocznych Grand Prix. Po raz pierwszym w tym sezonie kierowcy dostaną mieszanki nie sąsiadujące ze sobą - twardą oraz miękką. Duża rozbieżność w ich wytrzymałości i osiągach jak zapowiada Pirelli przyprawi strategów o prawdziwy ból głowy sprawiając, że podczas wyścigu zobaczymy bardzo szeroki wachlarz przyjętych taktyk. Kto najlepiej poradzi sobie z oponiarskim wyzwaniem? Odpowiedź już niebawem.
Informacje o torze oraz wyścigu
  • Długość okrążenia: 4,655 kilometra
  • Rekord okrążenia: 1:19.995 (Mark Webber, Red Bull, 2010)
  • Różnica w odległości punktów startu oraz mety: 126 metrów
  • Ilość zakrętów: 16
  • Ilość okrążeń do pokonania w wyścigu:66
  • Całkowity dystans wyścigu: 307.104 kilometra
  • Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 60 km/h podczas treningów, 100 km/h podczas wyścigu
  • Zmiany dokonane na obiekcie od czasu zeszłorocznej edycji Grand Prix:
    - położono pas sztucznej trawy o szerokości jednego metra na zewnętrznej ostatniej części zakrętu nr 3
    - tarka na wyjściu z łuku nr 5 zostana wydłużona o 50 metrów
  • Dodatkowy sędzia: Tom Kristensen (44-letni Duńczyk, nie rywalizował w F1. Aktualnie ściga się w WEC. Jest byłym mistrzem Niemieckiej Formuły 3, Japońskiej Formuły 3 i American Le Mans Series. Jako jedyny ma na koncie aż 8. zwycięstw w słynnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans)
  • Wybór opon Pirelli: Mieszanka miękka (żółty kolor) oraz twarda - (srebrny kolor)
  • Strefa DRS (zobacz mapkę): Na prostej startowej o długości 750 metrów. Punkt pomiaru odległości między bolidami między dwoma ostatnimi zakrętami.
Terminarz
  • 1. trening - piątek 10:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • 2. trening - piątek 14:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • 3. trening - sobota 10:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • Kwalifikacje - sobota 14:00 (na żywo w otwartym Polsacie)
  • Wyścig - niedziela 14:00 (na żywo w otwartym Polsacie)



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Grand Prix Hiszpanii 2012 - zapowiedź