
Zobacz także: Typuj wyniki i wygraj wyjazd na Grand Prix Formuły 1! »
Zwykle ustawianie samochodu pod dany tor jest łatwiejsze, gdy się go już pozna, ale na Circuit of the Americas mamy dodatkowe utrudnienie - w dwóch poprzednich latach między porannym, a popołudniowym treningiem występowała różnica temperatur dochodząca nawet do 20 stopni Celsjusza, co miało niebagatelne znaczenie dla balansu bolidów.
Dotąd na Circuit of the Americas najlepsi jeździli na strategii tylko jednego pit-stopu, ale Pirelli postanowiło to zmienić i przywiozło teraz bardziej miękkie mieszanki opon - pośrednią oraz miękką. Zobaczymy, czy faktycznie będzie większe pole do popisu w kwestii taktyki.
Jednak przede wszystkim zacieramy ręce na kolejną potyczkę o tytuł Lewis Hamilton vs Nico Rosberg. Mercedes już zapewnił sobie mistrzostwo świata konstruktorów, więc może pozwolić swoim kierowcom na więcej w tej walce. Zresztą, rywalizacja brytyjsko-niemieckiego duetu i tak niewątpliwie będzie nieuchronnie zaogniać się sama na finiszu sezonu.
Zobacz także: Oglądaj weekend z Formułą 1 na żywo w Internecie! »
Grand Prix USA - Szereg Szybkich Faktów
1. Przed nami trzecia edycja GP USA na torze Circuit of the Americas. Pierwszy wyścig na tym obiekcie w 2012 roku wygrał Lewis Hamilton po starcie z drugiego pola, drugie zawody po ruszeniu z pole position Sebastian Vettel, niepokonany w sesjach kwalifikacyjnych w Teksasie.
2. Hamilton wygrywając GP USA 2012, zwyciężył ten wyścig drugi raz z rzędu, aczkolwiek pierwszy triumf od drugiego dzieli pięć lat. Brytyjczyk najpierw wygrał zawody F1 w Stanach Zjednoczonych w 2007 roku na torze Indianapolis Motor Speedway, który po tamtym wyścigu zniknął z kalendarza.
3. GP USA jako runda Formuły Jeden było rozgrywane już na sześciu różnych obiektach. Obok Circuit of the Americas (2012-obecnie) i Indianapolis Motor Speedway (2000-2007), jeszcze na torach Sebring (1959), Riverside (1960), Watkins Glen (1961-1980) oraz Phoenix (1989-1991).
4. W USA organizowano dodatkowo zawody F1 pod innymi nazwami. W latach 1976-1983 odbywało się GP Stanów Zjednoczonych Zachodnich w Long Beach, w sezonie 1984 przeprowadzono GP Dallas, zaś w latach 1982-83 GP Las Vegas. Poza tym, w latach 1950-1960 eliminacją Formuły 1 były legendarne zawody Indianapolis 500.
5. GP USA nigdy nie wygrał amerykański kierowca, bądź co bądź Mario Andretti zwyciężył GP Stanów Zjednoczonych Zachodnich w sezonie 1977.
Mistrz świata z 1978 roku dwukrotnie wygrywał kwalifikacje do GP USA, ale jego najwyższą pozycją na mecie tego wyścigu było drugie miejsce.
Na podium GP USA stanęło jeszcze trzech innych reprezentantów gospodarza zawodów - Dan Gurney był drugi w sezonach 1961 i 1965, Ritchie Ginther finiszował na drugiej lokacie w roku 1963, zaś Eddie Cheever na trzeciej w sezonie 1989.
6. W ogóle na podium jakiegokolwiek wyścigu Formuły 1 kierowca z USA stanął ostatnio w GP Włoch 1993. Zrobił to za sterami bolidu McLarena syn Mario Andrettiego - Michael. Był to jego ostatni występ w królowej sportów motorowych.
7. Mercedes w ostatnich zawodach zapewnił sobie tegoroczne mistrzostwo świata konstruktorów F1. Srebrne Strzały zdobyły je po raz pierwszy w historii i zostały 15. zespołem, który wywalczył to trofeum. Pierwszym w 1958 roku był Vanwall.
Dane o torze Circuit of the Americas oraz GP USA:
- Długość okrążenia: 5.513 kilometra
- Rekord okrążenia: 1:35.657 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2012)
- Różnica w odległości punktów startu oraz mety: 323 metry
- Liczba zakrętów: 20
- Liczba okrążeń do pokonania w wyścigu: 56
- Całkowity dystans wyścigu: 308.405 kilometra
- Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 80 km/h podczas treningów, kwalifikacji i wyścigu
- Zmiany dokonane na obiekcie od momentu poprzedniej organizacji Grand Prix:
- część asfaltowego pobocza na zewnętrznej zakrętu nr 10 zastąpiono żwirem (na prośbę Międzynarodowej Federacji Motocyklowej)
- część paneli świetlnych zamontowano bliżej ziemi, by poprawić ich widoczność
- Sędziowie:
Garry Connelly - Australijczyk, wiceprezydent Instytutu FIA ds. Bezpieczeństwa i Równowagi w Sportach Motorowych, dyrektor Australijskiego Instytutu ds. Bezpieczeństwa w Sportach Motorowych, sędzia na wyścigach F1 oraz WTCC, członek Światowej Rady Sportów Motorowych
Silvia Bellot - 29-letnia Hiszpanka, członkini zarządu dyrektorów Królewskiej Federacji Samochodowej Hiszpanii, członkini komisji FIA ds. kobiet w sportach samochodowych, sędzia wyścigów F1, GP2, GP3 i WTCC
Derek Warwick - 60-letni Brytyjczyk, kierowca Formuły 1 w latach 1981-90, 1993, były mistrz świata w wyścigach długodystansowych i zwycięzca 24-godzinnych zawodów Le Mans
- Wybór mieszanek opon Pirelli: pośrednia (białe oznaczenie), miękka (żółte oznaczenie)
- Strefy DRS:
Na prostej startowej oraz 2/3 długiego prostego odcinka między zakrętami nr 11 i 12. Mają oddzielne punkty pomiaru odległości między bolidami, zlokalizowane odpowiednio przed przedostatnim łukiem toru oraz między łukami nr 10 i 11.
- Prognozowana pogoda: Piątek - słonecznie
Sobota - słonecznie
Niedziela - pochmurno
- 1. trening - piątek 16:00 (na żywo w Polsat Sport)
- 2. trening - piątek 20:00 (na żywo w Polsat Sport)
- 3. trening - sobota 16:00 (na żywo w Polsat Sport)
- Kwalifikacje - sobota 19:00 (na żywo w Polsat Sport, powtórki w Polsat Sport News o 23:00 i w niedzielę o 11:07)
- Wyścig - niedziela 21:00 (na żywo w Polsat Sport, powtórki w Polsat Sport News w nocy z niedzieli na poniedziałek o 0:15 i w poniedziałek o 19:07)
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
Komentarze do:
GP USA 2014 - zapowiedź








