Formuła 1  »  Aktualności F1  »  GP Japonii 2013 - zapowiedź
GP Japonii 2013 - zapowiedź

GP Japonii 2013 - zapowiedź

2013-10-09 - G. Filiks     Tagi: Suzuka, Formuła 1, Zapowiedź, Japonia, Grand Prix
Po obfitującym w wydarzenia i zaciętym wyścigu w Korei Południowej, Formuła 1 zrobiła krótką podróż do Japonii, na słynny tor Suzuka, arenę 15. rundy sezonu 2013.Suzuka to zdecydowanie jeden z najbardziej ulubionych obiektów wśród kierowców. Akcja na tej trasie podnosi ciśnienie. Zawodnikom głównie dlatego, że szybkie okrążenie w Japonii wymaga podjęcia niemałego ryzyka. Ta pętla ma kły - od zakrętów Degner, po wciąż budzący grozę 130R, cały czas trzeba utrzymywać wysoki poziom koncentracji.
GP Japonii 2013 - zapowiedźGP Japonii 2013 - zapowiedź
Wyzwanie jest tak duże dla kierowców, jak dla inżynierów. Poszukiwanie dobrego czasu okrążenia tutaj to bardzo techniczne zadanie, którego powodzenie zależy od pogodzenia wielu wymagań Suzuki przy ustawianiu bolidu.

Japońską trasę niełatwo sklasyfikować - ma i nagłe zmiany kierunku jazdy na sekcji ciasnych, krętych 'esek', i zamaszyste łuki typu Dunlop czy Spoon, i głębokie dohamowania do wolnych wiraży jak Hairpin, Casio Triangle, i szybkie odcinki. Aby jeździć tutaj szybko, na granicy musi być zarówno kierowca, jak i jego maszyna.
GP Japonii 2013 - zapowiedźGP Japonii 2013 - zapowiedź
Największym faworytem do szybkiej jazdy po Suzuce jest oczywiście obrońca tytułu oraz lider klasyfikacji generalnej Sebastian Vettel. Kierowca Red Bulla nabrał prawdziwego rozpędu - jego łupem padły cztery ostatnie wyścigi. Dodatkowo ma wspaniały rekord w GP Japonii. Na cztery występy, zdobył cztery pierwsze pola startowe i odniósł trzy triumfy w zawodach. Nie wygrał tylko w 2011 roku, gdy po zachowawczej jeździe finiszował trzeci. Ale to wystarczyło, by zapewnić sobie mistrzostwo.
Sonda: Kto wygra GP Japonii?

Teraz Vettel znów ma szansę zostać koronowany na Suzuce. Jeżeli wygra, a jego główny rywal Fernando Alonso dojedzie poza czołową ósemką, Niemiec już tego weekendu będzie trzecim po Juanu-Manuelu Fangio i Michaelu Schumacherze kierowcą, który wywalczył cztery tytuły z rzędu.


GP Japonii - Szereg Szybkich Faktów

1.
Do tej pory przeprowadzono 28. edycji GP Japonii. W latach 1976-77 gospodarzem wyścigu był tor Fuji. W 1987 roku zawody wróciły na Suzukę, zostając tam do sezonu 2006. W latach 2007-08 znów jeżdżono na Fuji, choć już poważnie zmodernizowanym. Suzuka z powrotem przejęła prawa organizacyjne na sezon 2009 i ma je do dziś.

2.
Michael Schumacher to zdecydowanie najlepszy kierowca w historii wyścigów F1 na Suzuce. Siedmiokrotny mistrz świata odniósł tutaj 6 zwycięstw. Pierwsze w 1995 roku, jeszcze bolidem Benettona. Kolejne pięć w sezonach 1997, 2000, 2001, 2002 i 2004 samochodami Ferrari.

3.
Najlepszym zespołem w GP Japonii jest McLaren. Brytyjska stajnia wygrywała te zawody już dziewięciokrotnie. Pierwszy z triumfów dał jej James Hunt w 1977 roku na Fuji. Kolejnych sześć zwycięstw świętowała na Suzuce - w latach 1988, 1993 wygrał Ayrton Senna, w 1991 roku Gerhard Berger, w sezonach 1998-99 Mika Hakkinen, w roku 2005 Kimi Raikkonen. Następnie Lewis Hamilton w 2007 roku triumfował na Fuji i Jenson Button w sezonie 2011 na Suzuce.

4. Dla Jamesa Hunta od zwycięstwa w 1977 roku ważniejsze było trzecie miejsce na mecie inauguracyjnej edycji GP Japonii sezon wcześniej. Tamten wynik zapewnił angielskiemu kierowcy jedyne mistrzostwo świata. W GP Japonii po tytuł sięgało jeszcze wielu innych zawodników - Nelson Piquet (1987), Alain Prost (1989), Senna (1988, 1990, 1991), Damon Hill (1996), Hakkinen (1998, 1999), Schumacher (2000, 2003), wreszcie Sebastian Vettel (2011).

5.
Schumacher zapewnił sobie tytuł w GP Japonii dwa razy, ale na terenie Japonii trzykrotnie. W 1995 roku został mistrzem po wygraniu GP Pacyfiku na torze Aida.

6.
Piquet w 1987 roku sięgnął po mistrzostwo na obiekcie Suzuka zanim ruszył wyścig. Jego rywalowi do tytułu Nigelowi Mansellowi podczas kwalifikacji pogłębił się uraz pleców i Brytyjczyk nie startował.

7. Jedną z cech wyróżniających Suzukę na tle innych torów jest jej ósemkowy układ. Pierwszą połowę okrążenia pokonuje się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, drugą w kierunku odwrotnym do niego.

8. Ubiegłego roku podium na Suzuce zdobył japoński zawodnik Kamui Kobayashi. Powtórzył sukces rodaka Aguriego Suzuki z 1990 roku. Dzięki trzeciej pozycji Kobayashiego, flaga Kraju Kwitnącej Wiśni zawitała na podium F1 po ośmiu latach przerwy. W GP USA 2004 trzeci był Takuma Sato.

9. Na Suzuce ważny jest start z pierwszego rzędu. Przez 24 wyścigi, tylko cztery razy wygrał zawodnik ustawiony na niższej pozycji startowej. W 2006 roku Fernando Alonso zwyciężył z piątego pola, Alessandro Nannini w sezonie 1989 i Nelson Piquet rok później triumfowali z szóstego. W 2005 roku Kimi Raikkonen wygrał po starcie z 17. lokaty, wyprzedzając na finałowym okrążeniu Giancarlo Fisichellę.

10. Zeszłego roku Vettel nie tyle zwyciężył, co zupełnie zdominował GP Japonii. Po starcie z pole position, prowadził do mety nieprzerwanie, a po drodze ustanowił najlepszy czas okrążenia wyścigu. Był to jego drugi w karierze "Wielki Szlem". Teraz 26-latek ma ich już cztery, o połowę mniej niż najlepszy w tej statystyce Jim Clark.

Suzuka - pole position Vettela w 2012 roku (okrążenie z kamery pokładowej)
GP Japonii 2013 z punktu widzenia Pirelli, dostawcy opon dla F1
Informacje o torze Suzuka oraz wyścigu:
  • Długość okrążenia: 5.807 kilometra
  • Rekord okrążenia: 1:28.954 (Michael Schumacher, Ferrari, 2006)
  • Różnica w odległości punktów startu oraz mety: 300 metrów
  • Liczba zakrętów: 18
  • Liczba okrążeń do pokonania w wyścigu: 53
  • Całkowity dystans wyścigu: 307.471 kilometrów
  • Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 80 km/h przez cały weekend
  • Zmiany dokonane na obiekcie od momentu poprzedniej organizacji Grand Prix:

    - sztuczna trawa po zewnętrznej zakrętu nr 1 teraz zaczyna się około 50 metrów wcześniej, w zamian za uszkodzone pobocze

    - pobocze po lewej stronie zakrętu nr 10 zostało podniesione i poszerzone do bariery z opon oraz ściany

    - po lewej stronie odcinka między zakrętami nr 9 i nr 10 zamontowano nową siatkę odgradzającą tor od trybun

    - po lewej stronie zakrętu nr 11 umieszczono nową bramę. Dzięki temu będzie tam stacjonował mobilny dźwig zamiast wielkiego stacjonarnego

    - pobocze po prawej stronie na wjeździe w zakręt nr 13 zostało wyłożone szerokim na jeden metr pasem sztucznej trawy

    - ostatni fragment ściany z opon po zewnętrznej stronie zakrętu nr 14 został wydłużony do samego końca bariery
  • Dodatkowy sędzia: Emanuele Pirro (51-letni Włoch, w F1 rywalizował w latach 1989-1991. Nie odniósł żadnych istotnych sukcesów. Reprezentował Bennetona oraz Scuderię Italia. Po opuszczeniu "Jedynki", pięć razy wygrał słynny 24-godzinny wyścig Le Mans)
  • Wybór mieszanek opon Pirelli: pośrednia (białe oznaczenie), twarda (pomarańczowe oznaczenie)
  • Strefa DRS: (mapka) Jeden odcinek na prostej startowej, z punktem pomiaru odległości między bolidami przed szykaną Casio Triangle.
  • Pogoda: Piątek - burzowo, Sobota - słonecznie, Niedziela - słonecznie
Terminarz
  • 1. trening - piątek 03:00 (retransmisja w Polsat Sport Extra o 5:10)
  • 2. trening - piątek 07:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • 3. trening - sobota 04:00 (retransmisja w Polsat Sport Extra o 4:50)
  • Kwalifikacje - sobota 07:00 (na żywo w otwartym Polsacie)
  • Wyścig - niedziela 08:00 (na żywo w otwartym Polsacie)



źródło: fia.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

GP Japonii 2013 - zapowiedź