
GP Japonii 2013 - zapowiedź
Zobacz także: Typuj wyniki i wygraj wyjazd na Grand Prix Formuły 1! »
Japońską trasę niełatwo sklasyfikować - ma i nagłe zmiany kierunku jazdy na sekcji ciasnych, krętych 'esek', i zamaszyste łuki typu Dunlop czy Spoon, i głębokie dohamowania do wolnych wiraży jak Hairpin, Casio Triangle, i szybkie odcinki. Aby jeździć tutaj szybko, na granicy musi być zarówno kierowca, jak i jego maszyna. Największym faworytem do szybkiej jazdy po Suzuce jest oczywiście obrońca tytułu oraz lider klasyfikacji generalnej Sebastian Vettel. Kierowca Red Bulla nabrał prawdziwego rozpędu - jego łupem padły cztery ostatnie wyścigi. Dodatkowo ma wspaniały rekord w GP Japonii. Na cztery występy, zdobył cztery pierwsze pola startowe i odniósł trzy triumfy w zawodach. Nie wygrał tylko w 2011 roku, gdy po zachowawczej jeździe finiszował trzeci. Ale to wystarczyło, by zapewnić sobie mistrzostwo.
Teraz Vettel znów ma szansę zostać koronowany na Suzuce. Jeżeli wygra, a jego główny rywal Fernando Alonso dojedzie poza czołową ósemką, Niemiec już tego weekendu będzie trzecim po Juanu-Manuelu Fangio i Michaelu Schumacherze kierowcą, który wywalczył cztery tytuły z rzędu.
Zobacz także: Oglądaj weekend z Formułą 1 na żywo w Internecie! »
GP Japonii - Szereg Szybkich Faktów
1. Do tej pory przeprowadzono 28. edycji GP Japonii. W latach 1976-77 gospodarzem wyścigu był tor Fuji. W 1987 roku zawody wróciły na Suzukę, zostając tam do sezonu 2006. W latach 2007-08 znów jeżdżono na Fuji, choć już poważnie zmodernizowanym. Suzuka z powrotem przejęła prawa organizacyjne na sezon 2009 i ma je do dziś.
2. Michael Schumacher to zdecydowanie najlepszy kierowca w historii wyścigów F1 na Suzuce. Siedmiokrotny mistrz świata odniósł tutaj 6 zwycięstw. Pierwsze w 1995 roku, jeszcze bolidem Benettona. Kolejne pięć w sezonach 1997, 2000, 2001, 2002 i 2004 samochodami Ferrari.
3. Najlepszym zespołem w GP Japonii jest McLaren. Brytyjska stajnia wygrywała te zawody już dziewięciokrotnie. Pierwszy z triumfów dał jej James Hunt w 1977 roku na Fuji. Kolejnych sześć zwycięstw świętowała na Suzuce - w latach 1988, 1993 wygrał Ayrton Senna, w 1991 roku Gerhard Berger, w sezonach 1998-99 Mika Hakkinen, w roku 2005 Kimi Raikkonen. Następnie Lewis Hamilton w 2007 roku triumfował na Fuji i Jenson Button w sezonie 2011 na Suzuce.
4. Dla Jamesa Hunta od zwycięstwa w 1977 roku ważniejsze było trzecie miejsce na mecie inauguracyjnej edycji GP Japonii sezon wcześniej. Tamten wynik zapewnił angielskiemu kierowcy jedyne mistrzostwo świata. W GP Japonii po tytuł sięgało jeszcze wielu innych zawodników - Nelson Piquet (1987), Alain Prost (1989), Senna (1988, 1990, 1991), Damon Hill (1996), Hakkinen (1998, 1999), Schumacher (2000, 2003), wreszcie Sebastian Vettel (2011).
5. Schumacher zapewnił sobie tytuł w GP Japonii dwa razy, ale na terenie Japonii trzykrotnie. W 1995 roku został mistrzem po wygraniu GP Pacyfiku na torze Aida.
6. Piquet w 1987 roku sięgnął po mistrzostwo na obiekcie Suzuka zanim ruszył wyścig. Jego rywalowi do tytułu Nigelowi Mansellowi podczas kwalifikacji pogłębił się uraz pleców i Brytyjczyk nie startował.
7. Jedną z cech wyróżniających Suzukę na tle innych torów jest jej ósemkowy układ. Pierwszą połowę okrążenia pokonuje się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, drugą w kierunku odwrotnym do niego.
8. Ubiegłego roku podium na Suzuce zdobył japoński zawodnik Kamui Kobayashi. Powtórzył sukces rodaka Aguriego Suzuki z 1990 roku. Dzięki trzeciej pozycji Kobayashiego, flaga Kraju Kwitnącej Wiśni zawitała na podium F1 po ośmiu latach przerwy. W GP USA 2004 trzeci był Takuma Sato.
9. Na Suzuce ważny jest start z pierwszego rzędu. Przez 24 wyścigi, tylko cztery razy wygrał zawodnik ustawiony na niższej pozycji startowej. W 2006 roku Fernando Alonso zwyciężył z piątego pola, Alessandro Nannini w sezonie 1989 i Nelson Piquet rok później triumfowali z szóstego. W 2005 roku Kimi Raikkonen wygrał po starcie z 17. lokaty, wyprzedzając na finałowym okrążeniu Giancarlo Fisichellę.
10. Zeszłego roku Vettel nie tyle zwyciężył, co zupełnie zdominował GP Japonii. Po starcie z pole position, prowadził do mety nieprzerwanie, a po drodze ustanowił najlepszy czas okrążenia wyścigu. Był to jego drugi w karierze "Wielki Szlem". Teraz 26-latek ma ich już cztery, o połowę mniej niż najlepszy w tej statystyce Jim Clark.
- Długość okrążenia: 5.807 kilometra
- Rekord okrążenia: 1:28.954 (Michael Schumacher, Ferrari, 2006)
- Różnica w odległości punktów startu oraz mety: 300 metrów
- Liczba zakrętów: 18
- Liczba okrążeń do pokonania w wyścigu: 53
- Całkowity dystans wyścigu: 307.471 kilometrów
- Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 80 km/h przez cały weekend
- Zmiany dokonane na obiekcie od momentu poprzedniej organizacji Grand Prix:
- sztuczna trawa po zewnętrznej zakrętu nr 1 teraz zaczyna się około 50 metrów wcześniej, w zamian za uszkodzone pobocze
- pobocze po lewej stronie zakrętu nr 10 zostało podniesione i poszerzone do bariery z opon oraz ściany
- po lewej stronie odcinka między zakrętami nr 9 i nr 10 zamontowano nową siatkę odgradzającą tor od trybun
- po lewej stronie zakrętu nr 11 umieszczono nową bramę. Dzięki temu będzie tam stacjonował mobilny dźwig zamiast wielkiego stacjonarnego
- pobocze po prawej stronie na wjeździe w zakręt nr 13 zostało wyłożone szerokim na jeden metr pasem sztucznej trawy
- ostatni fragment ściany z opon po zewnętrznej stronie zakrętu nr 14 został wydłużony do samego końca bariery
- Dodatkowy sędzia: Emanuele Pirro (51-letni Włoch, w F1 rywalizował w latach 1989-1991. Nie odniósł żadnych istotnych sukcesów. Reprezentował Bennetona oraz Scuderię Italia. Po opuszczeniu "Jedynki", pięć razy wygrał słynny 24-godzinny wyścig Le Mans)
- Wybór mieszanek opon Pirelli: pośrednia (białe oznaczenie), twarda (pomarańczowe oznaczenie)
- Strefa DRS: (mapka) Jeden odcinek na prostej startowej, z punktem pomiaru odległości między bolidami przed szykaną Casio Triangle.
- Pogoda: Piątek - burzowo, Sobota - słonecznie, Niedziela - słonecznie
- 1. trening - piątek 03:00 (retransmisja w Polsat Sport Extra o 5:10)
- 2. trening - piątek 07:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
- 3. trening - sobota 04:00 (retransmisja w Polsat Sport Extra o 4:50)
- Kwalifikacje - sobota 07:00 (na żywo w otwartym Polsacie)
- Wyścig - niedziela 08:00 (na żywo w otwartym Polsacie)
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
Komentarze do:
GP Japonii 2013 - zapowiedź





