Formuła 1  »  Aktualności F1  »  GP Austrii 2015 - zapowiedź
GP Austrii 2015 - zapowiedź

GP Austrii 2015 - zapowiedź

2015-06-16 - G. Filiks     Tagi: Formuła 1, Grand Prix, Austria, Red Bull Ring
Po krótkim wypadzie za Ocean, Formuła 1 wraca do Europy, ścigać się na torze Red Bull Ring w Austrii.Obiekt znany starszym fanom jeszcze jako A1-Ring, rok temu wrócił do kalendarza F1 po ponad dekadzie przerwy. Licząca tylko 4.3-kilometra pętla położona w rolniczym krajobrazie, jest szybka i ekscytuje dużami różnicami wysokości. Właściwie na każdym z jej ledwie 9 zakrętów jedzie się pod górkę, albo z górki. Dzięki temu wiraże zyskują na atrakcyjności. Pomiędzy nimi, bolidy aż czterokrotnie rozpędzają się do ponad 300 km/h.
GP Austrii 2015 - zapowiedźGP Austrii 2015 - zapowiedź
Z powyższych względów, Red Bull Ring należy do ulubionych torów kierowców.

W sezonie 2014 zawodnicy byli dopingowani przez prawdziwe rzesze kibiców, których przyciągnął nie tylko sam wyścig, ale i masa ekstra atrakcji mu towarzysząca, jak parada historycznych bolidów, czy koncerty muzyczne.

Teraz organizatorzy też szykują specjalne dodatki do zawodów, lecz mają problemy ze sprzedaniem wszystkich biletów.

Fani, którzy pojawią się na trybunach i przed telewizorami, będą wyczekiwać pojedynku o zwycięstwo między kierowcami Mercedesa. Ten znów zapowiada się ciekawie, ponieważ dla górującego z duetu Srebrnych Strzał mistrza świata Lewisa Hamiltona GP Austrii to jeden z trzech wyścigów w obecnym kalendarzu F1, jakich jeszcze nigdy nie zwyciężył. Ubiegłego roku przegrał przez błędy w kwalifikacjach.
GP Austrii 2015 - zapowiedźGP Austrii 2015 - zapowiedź
Natomiast Rosberg wspomina Red Bull Ring wyjątkowo miło. Po wygraniu na nim dwanaście miesięcy temu, zyskał największą w sezonie, 29-punktową przewagę nad Hamiltonem.

Nie wiadomo zresztą, czy Mercedesy rozstrzygną kwestię triumfu tylko między sobą. W ostatnim GP Kanady odjechały reszcie stawki, ale jak wskazał Hamilton, Montreal nie pokazał pełnych możliwości Ferrari z usprawnionym silnikiem.
Sonda: Kto wygra GP Austrii 2015?

Poza tym, na krótkim Red Bull Ringu różnice czasowe są mniejsze niż zwykle i nawet drobny błąd podczas okrążenia może oznaczać zakwalifikowanie się niżej. W zeszłym roku oglądaliśmy tutaj niespodziewane pole position Felipe Massy z Williamsa, bo Rosberg przez żółte flagi spowodowane wypadnięciem z trasy Hamiltona też nie złożył dobrego kółka. Po cichu liczymy na kolejną sensacyjną czasówkę, ponieważ może zostać rozegrana w mokrych warunkach.
Wracając do Williamsa, teraz ekipa z Grove przygotowała na GP Austrii według Massy prawdopodobnie największy pakiet poprawek do bolidu w sezonie. Jako że dodatkowo bardzo sprzyja jej charakterystyka Red Bull Ringu, Brazylijczyk ma nadzieję na przyciśnięcie Ferrari nadchodzącego weekendu.
GP Austrii 2015 - zapowiedźGP Austrii 2015 - zapowiedź
Innym zespołem z bardzo dużym zestawem ulepszeń na najbliższe zawody jest McLaren. Stajnia z Woking przywiezie m. in. krótki nos do samochodu Fernando Alonso i Jensona Buttona. Ma zyskać dodatkowo na zmianach wprowadzonych do silnika Hondy przed GP Kanady.

Jednak nie obiecuje sobie wiele po GP Austrii, skoro na Red Bull Ringu niedostatek mocy jednostki napędowej ma odgrywać podobnie dużą rolę jak w Montrealu.

Z tego samego powodu na ciężką przeprawę szykuje się gospodarz wyścigu. Dla Red Bulla domowe zawody mogą być wręcz zupełną klapą, gdyż najpewniej obaj kierowcy ekipy Daniel Ricciardo i Daniił Kwiat ponadto zostaną cofnięci na starcie za użycie dodatkowych egzemplarzy motoru Renault.
GP Austrii 2015 - zapowiedźGP Austrii 2015 - zapowiedź
W GP Austrii obok największych gwiazd - Hamiltona, Rosberga, czy Vettela, spore zainteresowanie na pewno będzie budził także Nico Hulkenberg, który ostatniego weekendu wygrał w debiucie najbardziej prestiżowy wyścig długodystansowy świata - 24-godzinne Le Mans.

Tym bardziej szkoda, iż Force India da Niemcowi wersję B swojego bolidu dopiero na testach po zawodach.
GP Austrii 2015 - zapowiedźGP Austrii 2015 - zapowiedź
Grand Prix Austrii - ciekawostki

1. Przed nami 28. edycja GP Austrii i 9. na obecnej konfiguracji toru.

2. GP Austrii rozgrywano już w dwóch miejscach i na trzech różnych pętlach. Pierwszy wyścig odbył się w 1964 roku na lotnisku wojskowym Zeltweg. Potem zawody wróciły w sezonie 1970 na nowo zbudowanym Osterreichringu, który był ich gospodarzem do roku 1987. Następnie wyścig organizowano w latach 1997-2003 na skróconej wersji tej trasy, przemianowanej na A1-Ring.

W 2014 roku A1-Ring wróciło do kalendarza F1 jako Red Bull Ring.

3. Podczas wyścigu o GP Austrii w poprzednim sezonie czternastu najlepszych kierowców pojechało z taką samą strategią dwóch pit-stopów. Przy pierwszym postoju wymienili opony z miękkich na miękkie, a przy drugim z miękkich na supermiękkie.

4. Pole position bynajmniej nie jest decydujące na torze w Styrii. Dotąd tylko trzech zawodników przekuło je tutaj w zwycięstwo w wyścigu - Jacques Villeneuve (sezon 1997), Mika Hakkinen (sezon 2000) i Michael Schumacher (sezon 2003).

Jednak kluczowy jest start z lewej strony trasy - z prawej nie triumfował jeszcze nikt.

Najbardziej odległa pozycja startowa, z którego wygrano, to siódme pole. W 2001 roku udało się zwyciężyć z niego Davidowi Coulthardowi.

5. Pierwsze pole startowe Felipe Massy z Williamsa w zeszłorocznym GP Austrii było jedynym w całym sezonie wywalczonym przez kogoś innego niż kierowca fabrycznego zespołu Mercedesa.

6. Wygrana Massy kwalifikacjach na Red Bull Ringu rok temu dała mu pierwsze pole position od domowego GP Brazylii w 2008 roku. Były wicemistrz świata miał przerwę w ruszaniu z pierwszego pola trwającą 5 lat, 7 miesięcy i 21 dni. Rekordzista pod tym względem Mario Andretti czekał od jednego pole position do drugiego 8 lat i 18 dni.

7. Red Bull Ring licząc 4.326 kilometra jest jednym z najkrótszych torów w kalendarzu F1. Krótsze są tylko pętla na ulicach Monako (ma 3.340 kilometra) i brazylijskie Interlagos (liczy 4.309 kilometra).

8. Najwięcej zwycięstw w GP Austrii wśród kierowców odniósł Alain Prost. Słynny Francuz wygrywał ten wyścig 3-krotnie. Spośród zespołów najwięcej triumfów świętował McLaren - 6.

Na obecnej konfiguracji toru McLaren zwyciężał 3-krotnie, tyle samo co Ferrari.

9. Pięciu kierowców w GP Austrii odniosło pierwszy triumf w F1. To Lorenzo Bandini (sezon 1964), Vittorio Brambilla (sezon 1975), John Watson (sezon 1976), Alan Jones (sezon 1977) i Elio de Angelis (sezon 1982).

Dla Bandiniego oraz Brambilli była to jedyna wygrana w królowej sportów motorowych.

10. Nico Hulkenberg przystąpi do GP Austrii jako świeżo upieczony zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Ostatni raz aktywny kierowca F1 wygrał najbardziej prestiżowe zawody długodystansowe świata 24 lata temu. W 1991 roku zrobili to Bertrand Gachot i Johnny Herbert za sterami Mazdy.
Red Bull Ring - pole position Massy z sezonu 2014

Dane o GP Austrii oraz torze Red Bull Ring:

  • Długość okrążenia: 4.326 kilometra
  • Rekord okrążenia: 1:07.908 (Michael Schumacher, Ferrari, 2003)
  • Różnica w odległości punktów startu oraz mety: 126 metrów
  • Liczba zakrętów: 9
  • Liczba okrążeń do pokonania w wyścigu: 71
  • Całkowity dystans wyścigu: 307.020 kilometra
  • Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 80 km/h podczas treningów, kwalifikacji i wyścigu
  • Zmiany dokonane na obiekcie od poprzedniego Grand Prix:

    - położono sztuczną trawę za krawężnikiem na wyjeździe z przedostatniego zakrętu

    - wydłużono krawężniki na wyjazdach z zakrętów drugiego, trzeciego, piątego, szóstego, siódmego, ósmego i dzewiątego używając płaskich kawałków betonu
  • Sędziowie:

    Paul Gutjahr - 72-letni Szwajcar, prezydent Komisji FIA ds. Wyścigów Górskich, członek zarządu i prezydent szwajcarskiej federacji motorowej (SARL)

    Radovan Novak - Czech, sekretarz generalny czeskiego związku motorowego (ACCR), członek Światowej Rady Sportów Motorowych

    Danny Sullivan - 65-letni Amerykanin, kierowca F1 w sezonie 1983, mistrz serii CART z 1988 roku, zwycięzca wyścigu Indianapolis 500 w 1985 roku
  • Wybór mieszanek opon Pirelli: miękka (żółte oznaczenie), supermiękka (czerwone oznaczenie)
  • Strefy DRS: Na prostej startowej oraz na odcinku między zakrętami nr 2 i 3. Mają oddzielne punkty pomiaru odległości między bolidami, zlokalizowane odpowiednio po przedostatnim zakręcie i w drugiej połowie odcinka między łukami nr 1 i 2.
  • Prognozowana pogoda: piątek - deszczowo
                                          sobota - przelotne opady
                                          niedziela - częściowo pochmurno
Terminarz:
  • 1. trening - piątek 10:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • 2. trening - piątek 14:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • 3. trening - sobota 11:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • Kwalifikacje - sobota 14:00 (na żywo w Polsat Sport)
  • Wyścig - niedziela 14:00 (na żywo w Polsat Sport)



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

GP Austrii 2015 - zapowiedź