Formuła 1  »  Aktualności F1  »  GP Austrii 2014 - zapowiedź
GP Austrii 2014 - zapowiedź

GP Austrii 2014 - zapowiedź

2014-06-18 - G. Filiks     Tagi: Formuła 1, Zapowiedź, Grand Prix, Austria, Red Bull Ring
Gospodarzem ósmej rundy tegorocznego sezonu Formuły 1 będzie kraj, gdzie ostatnie Grand Prix rozegrano 11 lat temu - Austria. W 2003 roku najlepsi kierowcy wyścigowi świata rywalizowali na słynnym torze A1-Ring. Teraz udadzą się na ten sam obiekt, ale przebudowany i nazwany Red Bull Ring.Jednak sama pętla toru pozostała praktycznie niezmieniona. Jest jedną z najkrótszych w kalendarzu F1 - liczy tylko 4.326 kilometra. Red Bull Ring ma też zaledwie 9 zakrętów. To trasa szybkich prostych i dynamicznych zakrętów, z których tylko trzy pierwsze pokonywano na niższych biegach. Dlatego bolidom Formuły 1 sprzed dekady na przejechanie okrążenia tutaj wystarczała mniej więcej 1 minuta i 10 sekund. Średnie prędkości na austriackim torze były wysokie - zwycięzcy z 2003 roku Michaelowi Schumacherowi wyliczono 213 km/h. Historyczne dane będą jednak znaczyć niewiele nadchodzącego weekendu, kiedy to na Red Bull Ring ruszą całkiem inne wyścigówki F1, z nowoczesnymi, 1.6-litrowymi silnikami V6 turbo i systemami odzyskiwania energii.

Zespołom pozostaje opierać się na symulacjach komputerowych, ale te nie powiedzą, jaka okaże się nawierzchnia toru i jak będzie ewoluować jej przyczepność w trakcie weekendu. Teamy i kierowcy sprawdzą to dopiero na treningach.

Ostatnie GP Kanady przyniosło kres serii zwycięstw dominującego Mercedesa. Wobec problemów Nico Rosberga oraz Lewisa Hamiltona, wygrał - po raz pierwszy w karierze - Daniel Ricciardo. Broniący mistrzowskich tytułów Red Bull odniósł ważny sukces i z pewnością będzie chciał pójść za ciosem na swoim domowym torze.
Sonda: Kto wygra GP Austrii 2014?

W klasyfikacji generalnej, Rosberg dzięki drugiej pozycji za Oceanem prowadzi już z 22-punktową przewagą nad Hamiltonem. Brytyjczyk po nieukończeniu GP Kanady jest zdeterminowany szybko zniwelować stratę do zespołowego partnera, ale GP Austrii będzie dla niego jak dla większości kierowców podróżą w nieznane, scenariusz której może okazać się zaskakujący.


GP Austrii - Szereg Szybkich Faktów

1.
Chociaż ostatnie GP Austrii rozegrano aż 11 lat temu, sześciu kierowców z obecnej stawki już ścigało się po torze, który jest areną tych zawodów.

Jenson Button zaliczył cztery występy na Red Bull Ringu, gdy jeszcze nazywano go A1-Ring. Brytyjczyk startował tutaj w latach 2000-2003. Najlepiej poszło mu za ostatnim razem, kiedy to ruszając z siódmego pola bolidem zespołu BAR-Honda finiszował czwarty.

2.
Trzy starty w GP Austrii ma w dorobku Kimi Raikkonen. W swoim debiutanckim sezonie 2001 rozpoczynając wyścig na A1-Ring jako dziewiąty, Fin wówczas reprezentujący ekipę Sauber ukończył go na czwartej lokacie. Rok później odpadł po siedmiu okrążeniach z powodu awarii silnika Mercedesa w bolidzie McLarena. Za to w sezonie 2003 Raikkonen kolejnym samochodem McLarena wjechał na metę GP Austrii jako drugi, ustępując tylko Michaelowi Schumacherowi.

3.
Fernando Alonso ścigał się w GP Austrii dwa razy - w 2001 roku bolidem Minardi i w sezonie 2003 wozem Renault. Ale nie ukończył obu zawodów. Za pierwszym razem zatrzymał go po 38 okrążeniach defekt skrzyni biegów, za drugim po 44 kółkach usterka jednostki napędowej.

4. Felipe Massa wystąpił w GP Austrii jeden raz - podczas swojego debiutanckiego sezonu 2002 u Saubera. Zakwalifikował się na 7. miejscu, ale odpadł po siedmiu okrążeniach przez problem z zawieszeniem.

5.
Jeździli tutaj jeszcze Kevin Magnussen oraz Daniił Kwiat - w juniorskich seriach, kiedy A1-Ring był już Red Bull Ringiem.

Magnussen wystąpił na Red Bull Ringu ubiegłego roku w dwóch wyścigach Formuły Renault 3.5. Podczas obu wywalczył najniższy stopień podium.

Kwiat dwa lata temu zwyciężył tutaj oba zawody Formuły Renault 2.0 ALPS, a zeszłego roku ukończył na Red Bull Ringu jako drugi wszystkie trzy wyścigi Europejskiej Formuły 3.

6.
Po Red Bull Ringu podróżowali bolidami jeszcze drugi kierowca Toro Rosso - Jean-Eric Vergne i obaj reprezentanci Red Bulla - Sebastian Vettel oraz Daniel Ricciardo. Jednak wymieniona trójka się tutaj nie ścigała, a tylko wykonała jazdy promocyjne.

7. Najwięcej razy GP Austrii wygrywał bolid McLarena - sześciokrotnie. W 1984 roku dla brytyjskiej stajni zwyciężył Niki Lauda, w latach 1985-86 Alain Prost, w sezonach 1998 i 2000 Mika Hakkinen, zaś w 2001 roku David Coulthard.

Ferrari ma pięć triumfów, cztery są na koncie Lotusa.

8. Z kierowców najlepiej radził sobie w tym wyścigu wspomniany Prost. Poza dwoma wymienionymi zwycięstwami dla McLarena, słynny Francuz wygrał jeszcze samochodem Renault w sezonie 1983.

9. Na siedem edycji GP Austrii rozegranych na wersji toru A1-Ring (lata 1997-2003), po której Red Bull Ring oddziedziczył układ w niemal niezmienionej formie, trzykrotnie triumfował kierowca z pole position. Zrobili to w 1997 roku Jacques Villenevue, w sezonie 2000 Mika Hakkinen i w roku 2003 Michael Schumacher. Tylko raz zwyciężył zawodnik nie ustawiony na którymś z trzech pierwszych pól startowych - Coulthard wygrał w sezonie 2001 ruszając jako siódmy.

 
Red Bull Ring - okrążenie bolidem Ferrari z sezonu 2009. Za kierownicą kierowca testowy zespołu Marc Gene
GP Austrii 2014 z punktu widzenia Pirelli, dostawcy opon dla F1

Informacje o torze Red Bull Ring oraz GP Austrii:
  • Długość okrążenia: 4.326 kilometra
  • Rekord okrążenia: 1:07.908 (Michael Schumacher, Ferrari, 2003)
  • Różnica w odległości punktów startu oraz mety: 126 metrów
  • Liczba zakrętów: 9
  • Liczba okrążeń do pokonania w wyścigu: 71
  • Całkowity dystans wyścigu: 307.020 kilometra
  • Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 80 km/h podczas treningów, kwalifikacji i wyścigu
  • Zmiany dokonane na obiekcie od momentu poprzedniej organizacji Grand Prix:

    Tor gruntowanie zmodernizowano od GP Austrii w 2003 roku, ale jego układ pozostał prawie niezmieniony.
  • Sędziowie:

    Garry Connelly - Australijczyk, wiceprezydent Instytutu FIA ds. Bezpieczeństwa i Równowagi w Sportach Motorowych, dyrektor Australijskiego Instytutu ds. Bezpieczeństwa w Sportach Motorowych, sędzia na wyścigach F1 oraz WTCC, członek Światowej Rady Sportów Motorowych

    Nish Shetty - 43-letni Singapurczyk, sędzia FIA i członek Międzynarodowego Trybunału Apelacyjnego FIA

    Tom Kristensen - 46-letni Duńczyk, aktywny kierowca wyścigowy. Jest 9-krotnym zwycięzcą 24-godzinnych zawodów Le Mans. Ubiegłego roku wygrał też całe Długodystansowe Mistrzostwa Świata
  • Wybór mieszanek opon Pirelli: miękka (żółte oznaczenie), super miękka (czerwone oznaczenie)
  • Strefy DRS: Na prostej startowej i po zakręcie nr 2. Mają oddzielne punkty pomiaru odległości między bolidami (mapka)
  • Pogoda: Piątek - deszczowo
                  Sobota - pochmurno
                  Niedziela - słonecznie
Terminarz
  • 1. trening - piątek 10:00 (na żywo w Polsat Sport)
  • 2. trening - piątek 14:00 (na żywo w Polsat Sport)
  • 3. trening - sobota 11:00 (na żywo w Polsat Sport)
  • Kwalifikacje - sobota 14:00 (na żywo w Polsat Sport, powtórka w Polsat Sport News o godzinie 19:30)
  • Wyścig - niedziela 14:00 (na żywo w Polsat Sport, powtórka w Polsat Sport News o godzinie 19:30)



źródło: fia.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

GP Austrii 2014 - zapowiedź