Formuła 1 » Aktualności F1 » FIA zarządziła drugą rurę wydechową w bolidach F1 dla poprawy odgłosu silników. Sprawdź inne zmiany na sezon 2016
FIA zarządziła drugą rurę wydechową w bolidach F1 dla poprawy odgłosu silników. Sprawdź inne zmiany na sezon 2016
Światowa Rada Sportów Motorowych FIA na wczorajszym posiedzeniu w Paryżu nie tylko poprawiła kalendarz Formuły 1 na sezon 2016, ale również ogłosiła kilka innych zmian w najpopularniejszej serii wyścigowej świata na przyszły rok. Najważniejszą jest nowinka, która poprawi odgłos silników.
Cichy dźwięk hybrydowych, 1,6-litrowych jednostek napędowych V6 turbo jest solą w oku F1 i od dawna zastanawiano się, jak zrobić, aby był głośniejszy. Mercedes zeszłego roku testował kontrowersyjnie wyglądający wydech w kształcie trąbki, lecz ostatecznie postawiono na pomysł wprowadzenia drugiej rury wydechowej, o którym informowaliśmy już parę miesięcy temu.
Od następnego sezonu bolidy będą jeździć z dodatkową rurą wydechową wypuszczającą wyłącznie spaliny pochodzące z zaworu upustowego turbosprężarki. Dzięki temu, główny wydech nie będzie nimi stłumiony i odda odgłos wydobywający się prosto z silnika. Samochody F1 nie staną się tak głośne, jak w erze wolnossących, 2,4-litrowych silników V8, ale podobno i tak będą znacznie głośniejsze niż są teraz.
FIA zapewniła, że przyjęte rozwiązanie „nie będzie miało istotnego wpływu na moc, ani na emisję spalin".
Wyjeżdżanie poza tor nielegalne
Międzynarodowa Federacja Samochodowa postanowiła też rozprawić się z wyjeżdżaniem kierowców poza tor wszystkimi czterema kołami, dla szybszego pokonywania niektórych zakrętów.
Sędziowie już od pewnego czasu są uczuleni na tego typu zdarzenia, ale np. w trakcie tegorocznego GP Belgii na torze Spa pozwalano zawodnikom sprytnie wykorzystywać pobocze, a jazda po nim miała przyczyniać się do licznych uszkodzeń opon podczas tamtego weekendu wyścigowego.Od sezonu 2016 przepisy F1 będą jednoznacznie zabraniać celowego opuszczania toru bez uzasadnionego powodu i zobowiązywać do utrzymywania się na nim gdy tylko to możliwe.
Jednak w dalszym ciągu karę za wyjazd na pobocze otrzyma tylko ten kierowca, w przypadku którego sędziowie dopatrzyli się zyskania przewagi owym manewrem.
FIA poinformowała jeszcze między innymi, że zawodnik, który spowoduje przerwanie procedury startowej wyścigu, będzie musiał zacząć zawody z alei serwisowej, nawet jeśli będzie zdolny potem wziąć udział w dodatkowym okrążeniu rozgrzewkowym. Zasada ta dotyczy również sytuacji, gdy wyścig został przerwany.Innym istotnym postanowieniem jest zakaz stosowania kamer pokładowych po bokach nosa bolidu - od sezonu 2017. Zespoły starają się wykorzystywać je do poprawy aerodynamiki pojazdu.
Cichy dźwięk hybrydowych, 1,6-litrowych jednostek napędowych V6 turbo jest solą w oku F1 i od dawna zastanawiano się, jak zrobić, aby był głośniejszy. Mercedes zeszłego roku testował kontrowersyjnie wyglądający wydech w kształcie trąbki, lecz ostatecznie postawiono na pomysł wprowadzenia drugiej rury wydechowej, o którym informowaliśmy już parę miesięcy temu.
Od następnego sezonu bolidy będą jeździć z dodatkową rurą wydechową wypuszczającą wyłącznie spaliny pochodzące z zaworu upustowego turbosprężarki. Dzięki temu, główny wydech nie będzie nimi stłumiony i odda odgłos wydobywający się prosto z silnika. Samochody F1 nie staną się tak głośne, jak w erze wolnossących, 2,4-litrowych silników V8, ale podobno i tak będą znacznie głośniejsze niż są teraz.
FIA zapewniła, że przyjęte rozwiązanie „nie będzie miało istotnego wpływu na moc, ani na emisję spalin".
Międzynarodowa Federacja Samochodowa postanowiła też rozprawić się z wyjeżdżaniem kierowców poza tor wszystkimi czterema kołami, dla szybszego pokonywania niektórych zakrętów.
Sędziowie już od pewnego czasu są uczuleni na tego typu zdarzenia, ale np. w trakcie tegorocznego GP Belgii na torze Spa pozwalano zawodnikom sprytnie wykorzystywać pobocze, a jazda po nim miała przyczyniać się do licznych uszkodzeń opon podczas tamtego weekendu wyścigowego.Od sezonu 2016 przepisy F1 będą jednoznacznie zabraniać celowego opuszczania toru bez uzasadnionego powodu i zobowiązywać do utrzymywania się na nim gdy tylko to możliwe.
Jednak w dalszym ciągu karę za wyjazd na pobocze otrzyma tylko ten kierowca, w przypadku którego sędziowie dopatrzyli się zyskania przewagi owym manewrem.
FIA poinformowała jeszcze między innymi, że zawodnik, który spowoduje przerwanie procedury startowej wyścigu, będzie musiał zacząć zawody z alei serwisowej, nawet jeśli będzie zdolny potem wziąć udział w dodatkowym okrążeniu rozgrzewkowym. Zasada ta dotyczy również sytuacji, gdy wyścig został przerwany.Innym istotnym postanowieniem jest zakaz stosowania kamer pokładowych po bokach nosa bolidu - od sezonu 2017. Zespoły starają się wykorzystywać je do poprawy aerodynamiki pojazdu.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
4
Komentarze do:
FIA zarządziła drugą rurę wydechową w bolidach F1 dla poprawy odgłosu silników. Sprawdź inne zmiany na sezon 2016
FIA zarządziła drugą rurę wydechową w bolidach F1 dla poprawy odgłosu silników. Sprawdź inne zmiany na sezon 2016
Mistrel 2015-10-01 12:38
Słyszałem, że sami zawodnicy obowiązani są do robienia ustami brumburmbrum przez cały wyścig.
FIA zarządziła drugą rurę wydechową w bolidach F1 dla poprawy odgłosu silników. Sprawdź inne zmiany na sezon 2016
Obawiam się 2015-10-01 12:55
że w przypadku hybryd konstruktorzy nie będą za bardzo zainteresowani wypuszczaniem spalin przez wastegate. Spaliny, które ominą turbo sprężarkę nie oddadzą swojej energii generatorowi zamontowanemu na tej że turbo sprężarce. Kolejna zmianka wprowadzana na siłę.
FIA zarządziła drugą rurę wydechową w bolidach F1 dla poprawy odgłosu silników. Sprawdź inne zmiany na sezon 2016
Skoczek120 2015-10-01 14:00
Problemem nie jest dźwięk, a jakość. Silniki kręcić się mogą tylko do 15 tys., a nawet tego nie osiągają. Gdzie więc oczekiwać dźwięku z prawdziwego zdarzenia... ;-)
Podobne: FIA zarządziła drugą rurę wydechową w bolidach F1 dla poprawy odgłosu silników. Sprawdź inne zmiany na sezon 2016
F1 zdecydowała o pozbyciu się skrzydeł T i płetw rekina z bolidów na sezon 2018 »
Bolidy F1 mają otrzymać generator dźwięku »
Formuła 1 ma reformę przepisów o silnikach. Sprawdź szczegóły »
FIA umożliwiła przejście Toro Rosso na silnik Ferrari »
Podobne galerie: FIA zarządziła drugą rurę wydechową w bolidach F1 dla poprawy odgłosu silników. Sprawdź inne zmiany na sezon 2016
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć