Formuła 1  »  Aktualności F1  »  FIA sprawdza lusterka w bolidach
Ferrari

FIA sprawdza lusterka w bolidach

2007-04-12 - M. Kątski     Tagi:

FIA zainteresowała się bezpieczeństwem kierowców i postanowiła sprawdzić jak sprawują się lusterka we wszystkich bolidach.

 

W tym roku nie wszystkie zespoły mocują lusterka do kokpitu - Ferrari, Renault, Red Bull Racing oraz Toro Rosso bardzo zmniejszyły ich powierzchnię i postanowiły mocować je do zewnętrznych części bolidu.

 

Takie rozwiązanie wzbudziło podejrzenia o użyteczność lusterek. FIA sądzi, że ich nowe umiejscowienie poza polepszeniem aerodynamiki bolidu, znacznie zmniejszyło widoczność kierowców do tyłu.

 

Dzisiaj w Bahrajnie FIA poddała bolidy testom widoczności wstecz. Test odbywał się z kierowcą, który zasiadał w samochodzie, a reprezentant FIA z numerem narysowanym na białej kartce stał oddalony o 10 metrów od bolidu i sprawdzał czy kierowca jest w stanie rozpoznać napis w lusterkach.

 

W wyciągu z regulaminu FIA czytamy: "Delegat FIA musi być pewien, że kierowca zajmujący prawidłową pozycję w aucie, bez przeszkód może rozpoznać rywali znajdujących się bezpośrednio za nim."

 

Kierowca Red Bull Racing - Mark Webber - jest zadowolony z prac FIA - z powodu kiepskiej widoczności lusterka w jego bolidzie zostały ponownie zamocowane do kokpitu tuż po Grand Prix Australii.

 

"Czasem, podczas wyścigu kierowca jadący za Tobą nie jest wystarczająco szybki, żeby w miarę sprawnie Cię wyprzedzić, natomiast jeśli widzisz, że się zbliża, że przymierza się do wyprzedzania, można zminimalizować ryzyko wypadku. Właśnie po to FIA sprawdza pole widzenia w lusterkach"

 

Nie wszyscy sportowcy są zadowoleni - jeden z nich, zapytany przez Autosport powiedział: "Testowanie lusterek gdy bolid stoi w garażu, to jedno, a korzystanie z nich przy 300 km/h i ogromnych wibracjach to zupełnie coś innego."

 

Zdaniem Marka Webbera to właśnie wibracje, w jakie wpadały lusterka bolidu Red Bull Racing zamontowane do zewnętrznych części bolidu, spowodowały ponowne ich zamontowanie do obudowy kokpitu.

 

"Kilka lat temu, Pedro de la Rosa po zakończonym wyścigu przyznał, że ani razu nie skorzystał z lusterek, bo nie był w stanie w nich nic zobaczyć."

 

"Czy kiedykolwiek dojdzie do wypadku przez nieskuteczne lusterka, trudno powiedzieć. Na pewno będzie dochodzić do groźnych sytuacji, jeśli nie będą dobrze ustawione."

 

Pomimo problemów z lusterkami jakie występowały w bolidzie Red Bull Racing, kierowca Renault - Giancarlo Fisichella - twierdzi, że nigdy nie miał z nimi problemów.

 

"Moim zdaniem, lusterka zamocowane do zewnętrznych części bolidu sprawują się bardzo dobrze. Owszem na początku były duże wibracje, ale z czasem rozwiązaliśmy ten problem. Lusterka w tym miejscu dają doskonałe pole widzenia, trzeba jedynie trochę bardziej odchylić głowę, aby je wykorzystać."




źródło: Autosport

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

FIA sprawdza lusterka w bolidach

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit