Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Bridgestone o teście w Jerez

Bridgestone o teście w Jerez

2007-02-11 - W. Nogalski     Tagi:

Bridgestone Motorsport zakończył w czwartek trzydniowy test, dając szansę zespołom na zdobycie kolejnych doświadczeń z oponami przygotowanymi na sezon 2007.

 

Podczas ostatniego dnia mocno padało i zespoły testowały opony przeznaczone na deszcz - zwykłe i na ekstremalne warunki.

 

Po raz kolejny prezentujemy wywiad z przedstawicielem firmy Bridgestone - Keesem van de Grintem, który opowiedział o teście w Jerez, nowych oponach i planach na najbliższe tygodnie.

 

Czy nowe specyfikacje są twardsze niż te z zeszłego sezonu? W jaki sposób wpływa to na zespoły i kierowców?

„Celem prac nad nowymi mieszankami jest sprawienie, aby bolid łatwiej się prowadził. Zmieniliśmy charakterystykę opony, dzięki czemu pracuje ona w większym zakresie temperatur. Ogólna przyczepność jest niższa, ale zależność pomiędzy przyczepnością a temperaturą opony jest zdecydowanie mniejsza, dzięki czemu opona lepiej się prowadzi.”

 

Co większy zakres efektywnej pracy opony znaczy dla zespołów i kierowców?

„Jesteśmy przekonani, że opony są łatwiejsze w prowadzeniu, co zostało już potwierdzone w testach, gdy zespoły były w stanie jeździć zarówno w temperaturach bliskich zeru stopni Celsjusza jak i przy dwudziestu pięciu stopniach. Rozgrzewanie opon nie jest już problemem. Podczas sezonu temperatury powietrza i asfaltu bardzo się wahają i właśnie dlatego stworzyliśmy oponę, która pracuje w większym zakresie temperatur. Testowaliśmy już na wielu różnych torach i na różnych typach nawierzchni i zawsze otrzymywaliśmy pozytywne wyniki.”

 

Czy możesz wyjaśnić jak będzie podejmowana decyzja jakie opony będą używane podczas Grand Prix?

„Już mamy wstępne plany jakich mieszanek będziemy używać, podczas których wyścigów. Opierają się one na naszych estymacjach zużycia, kruszenia się opon i ewentualnego tworzenia się pęcherzy. Chociaż plan ten jest już praktycznie ostateczny, ciągle testujemy i potwierdzamy nasze obliczenia. Po zakończeniu testów zimowych podejmiemy ostateczną decyzję. Dotychczas jesteśmy zadowoleni i spokojni, ponieważ to co widzieliśmy w praktyce potwierdza nasze symulacje komputerowe.”

 

Jakie były cele i jakie mieszanki były testowane w Jerez?

„Używaliśmy mieszanki średniej, opon deszczowych i opon na ekstremalnie deszczową pogodę. To nasz trzeci test w Jerez tej zimy, więc już wcześniej potwierdziliśmy, że opony pracują w tych warunkach. Tym razem zespoły miały okazję zebrać więcej danych i lepiej zapoznać się z własnym bolidem. Ciągle był niewielki problem z nadmiernym zużyciem opon, jednak zespoły ciągle sprawdzają w jaki sposób najlepiej używać opon, aby wydobyć z nich maksimum możliwości. Oczywiście w tym roku różnica polega na tym, że teraz to zespoły muszą dostosować się do naszych opon. Wcześniej to my przygotowywaliśmy opony, aby pasowały każdemu na każdym torze.”

 

Podczas ostatniego dnia padało - jakich opon używaliście i czego nowego się o nich dowiedzieliście?

„W czwartek używaliśmy opon deszczowych - normalnych i na ekstremalną pogodę. Zakres pracy obu typów spełnia nasze oczekiwania, a ich wydajność jest dobra i stanowią dobrą bazę dla zespołów w deszczowych warunkach.”

 

Jak wysoka temperatura wpłynie na zachowanie różnych mieszanek?

„Jedynym czynnikiem, którego potrzebujemy, aby sprawdzić nasze estymacje zachowania opon w gorących warunkach, jest wysoka temperatura, której niestety nie doświadczyliśmy podczas dotychczasowych testów. Mamy jednak nadzieję, że podczas testów w Bahrajnie będzie gorąco. Wygląda również na to, że dopiero podczas testu na torze Sepang zespoły po raz pierwszy będą miały okazję sprawdzić nowe opony w bardzo wysokich temperaturach i jesteśmy bardzo ciekawi rezultatów. Największym zmartwieniem w bardzo gorących warunkach jest zużycie opon, jednak mieszanki, które przygotowaliśmy są wynikiem naszych dotychczasowych doświadczeń, więc nie spodziewamy się problemów.”

 

Czy są jakieś rozbieżności między danymi dostarczanymi przez zespoły?

„Oczywiście, że są, ponieważ każdy zespół używa innego samochodu. Ogólne trendy są jednak takie same.”

 

Jakie mieszanki będą używane podczas nadchodzących testów w Barcelonie i Bahrajnie?

„W Barcelonie będziemy używać opon twardych, a w Bahrajnie dodatkowo będziemy testować średnią mieszankę.”




źródło: Bridgestone

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Bridgestone o teście w Jerez

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit